0314.315.198 | 0723.501.202 smile@ancaoltean.ro

Medicul ortodont pentru copii ar trebui să aibă o abordare diferită?

Atitudinea medicului ortodont în ceea ce-i privește pe copii trebuie să urmărească înlăturarea neliniștilor specifice acestora, să cultive o comunicare deschisă față de problemele pe care aceștia nu le înțeleg ori terminologia specifică, precum și să efectueze manevrele propriu-zise în deplină siguranță pentru copiii de diferite vârste, dar și cu minim disconfort.

Să nu uităm că în copilărie una din preocupările medicilor dentiști și ortodonți deopotrivă este igiena dentară. Igiena dentară este importantă pentru prevenirea și tratarea bolilor specifice, a infecțiilor, durerii, precum și pentru corectarea dentiției și ameliorarea disfuncționalităților orofaciale. De aceea, este indicat ca vizita la cabinet să se facă încă din copilărie, mai ales pentru a preveni apariția unor disfuncționalități, greu de tratat mai târziu, dar și pentru a corecta din timp „defectele” fiziologice care pot scăpa unui ochi neavizat.

Comunicarea cu copiii la medicul ortodont: se adaptează în funcție de fiecare pacient

Metodele folosite de medic în interacțiunea sa cu micii pacienți trebuie adaptate în funcție de fiecare în parte. Ele trebuie să aibă în vedere particularitățile personale, influența părinților, deschiderea către medic și actul medical, frica/teama, atitudinea față de străini, comportamentul echipei medicale. Toate aceste aspecte pot face parte dintr-o evaluare inițială a pacientului care se prezintă la cabinet împreună cu părinții sau tutorele. Factorii importanți pentru buna desfășurare a actului medical sunt copilul însuși, părintele sau tutorele acestuia și medicul.

Comunicarea dintre medic și părinte este esențială în obținerea acordului pacientului minor pentru efectuarea intervențiilor considerate ca necesare în urma evaluării medicale. Succesul tratamentului depinde în mare măsură de cooperarea dintre medic, părinte și copil. Un aspect important de care trebuie toți să țină cont este durerea, atât cea care poate surveni în urma tratamentului, cât și cea pe care a suferit-o pacientul minor, fie din cauza unor probleme dentare, fie în urma unor intervenții anterioare.

Observarea reacțiilor pacientului este cel mai bun instrument pentru evaluarea rezistenței acestuia la durere. Ignorarea sau bagatelizarea acestui aspect poate conduce la traume, atât fizice, cât și psihice. Copiii sunt uneori imprevizibili. Prin urmare, medicul ortodont trebuie să apeleze la metode variate de îndrumare și dea dovadă de flexibilitate în interacțiunea cu aceștia.

Aveți întrebări? Contactați-ne la smile@ancaoltean.ro sau la 0723.501.202

Iată câteva repere în comunicarea eficientă medic ortodont – copii:

  •  Comunicarea cu pacientul mic trebuie să se facă prin propoziții intuitive, cum ar fi: „Am nevoie să deschizi gura, ca să pot vedea dinții” etc. Acestea au rolul de a spune copilului ce să facă într-un mod acceptabil.
  • Prezentarea cabinetului și a echipei medicale înainte de vizita propriu-zisă, folosind imagini cu aceștia și pacienții lor în ipostaze vesele/fericite.
  • Observarea directă a cabinetului și a echipei medicale prin intermediul unui material video, care să descrie vizita fericită a unui copil în acel loc.
  • Prezentarea, în scop demonstrativ, a procedurii medicale care va fi aplicată, într-o manieră plăcută, astfel încât pacientul să fie familiarizat cu ceea ce ar urma să i se întâmple.
  • Provocarea unor întrebări din partea micului pacient, în vederea identificării temerilor acestuia, dar și a prezentării unor aspecte care îl interesează.
  • Controlul deliberat al vocii și tonalității acesteia în discuția cu pacientul, cu scopul de a-l face pe acesta să se simtă în siguranță.
  • Atenția medicului în ceea ce privește comunicarea non-verbală, la care pacientul mic este încă sensibil.
  • Încurajările și recompensele pentru fiecare „victorie” obținută în adaptarea la mediul din cabinet și la procedura medicală.
  • Distragerea atenției de la intervenția propriu-zisă.

Toate aceste metode și repere contribuie la reușita unei vizite la cabinetul ortodontic, dar și la edificarea unui sentiment de încredere a copilului în medicul specialist, care va conduce spre un comportament preventiv responsabil, cu implicații pozitive în viitorul acestuia.

Vrei să vezi și…

…care sunt cele 7 semne – avertisment la copilul de 7 ani sau de la ce vârstă este potrivit un tratament ortodontic?

Contactează-ne

Solicită o programare.

6 + 10 =

Cabinetele noastre sunt deschise și respectă toate normele de protecție care se află în vigoare.

Înainte să îți faci programare află cum și de ce schimbă pandemia COVID-19 vizita la cabinetul medicului ortodont.